Jokainen uratarina on nuorelle arvokas

”Perunakuopasta ponnistanut” mikroyrittäjä Juha Koski rohkaisee muita yrittäjiä kertomaan tekemisistään nuorille ja vierailemaan kouluissa. Koski valittiin vuoden YES Kummiksi 2017.


Monet koulu-yritysyhteistyön vierailut suuntautuvat isoihin yrityksiin, mutta nivalalainen Juha Koski uskoo, että erityisesti pienten yritysten tarinoiden jakaminen nuorille on tärkeää.

– Opettajatkin saattavat ymmärtää yrittäjyyden isojen yritysten kautta: niillä on eriytyneet toiminnot ja omat viestintätoimistot ja sosiaalinen media hallussa. Odotukset ovat monesti, että mikroyritykset ovat yhtä tehokkaita kaikessa.

Kuten monet yrittäjät tietävät, mikroyritysten yrittäminen voi kuitenkin usein olla aika raakaa arjen puurtamista.

– On hyvä, että nuoret näkevät erilaisia yrittäjätarinoita: on tosi onnistujia, mutta myös niitä, jotka eivät heti onnistu. Sitähän se elämä on. Nuorille on hyvä näyttää, että yrittäjät ovat ihan tavallisia ihmisiä, Koski sanoo.

Koski ryhtyi YES Kummiksi muutama vuosi sitten, kun sai yrittäjäjärjestön kautta sähköpostia, että kummeja kaivataan.

– Mietin, että hieno homma ja ilmoittauduin mukaan. Nyt olen käynyt kouluvierailuilla, kun lähikoulut ovat olleet yhteydessä.

Nuorilta oppii vilpittömyyttä

”Nuorilla on nykyään aika hyvä käsitys siitä, mitä he tekisivät, jos perustaisivat yrityksen. Monilla on joku omaan harrastukseen tai elämänpiiriin liittyvä yrittäjyyden itu.”

Kosken ensimmäinen kouluvierailu oli Haapajärven yläkouluun, kun yrittäjyyskurssin opettaja Paula Kumpula pyysi häntä puhumaan.

– Taisin jutella lasten kanssa yrittäjyydestä ja mitä he haluaisivat yrittää. Tuntuu, että nuorilla on nykyään aika hyvä käsitys siitä, mitä he tekisivät, jos perustaisivat yrityksen. Monilla on joku omaan harrastukseen tai elämänpiiriin liittyvä yrittäjyyden itu, Koski iloitsee.

Kosken mukaan kouluvierailu onnistuu, kun pääsee nuorten kanssa samalle aaltopituudelle ja osaa myös kuunnella.

– Pitää osata keskustella asioista eikä puhua koko ajan itse. Se on myös itsensä haastamista. Kun käy koululla ja saa jonkun innostumaan jostain niin on se hirveän hieno asia. Nuorista huokuu energia ja välittömyys.

Hän on itse oppinut nuorilta etenkin ennakkoluulottomuutta.

­– Aikuinen helposti kyynistyy. Kunpa itse osaisi olla niin vilpitön kuin lapset. He ovat ihan innoissaan kun menen vierailulle, ja tunnen että olen tervetullut. Lapsilla ei ole ennakkoasenteita toisia ihmisiä kohtaan, vaan kaikille annetaan mahdollisuus. Se on sen jälkeen ihan itsestä kiinni, kuinka fiksusti osaan toimia, Koski naurahtaa.

Koski on usein kertonut nuorille uratarinaansa, ja myös kouluajoistaan ja esimerkiksi kielten oppimisen tärkeydestä.

– Tärkeää lapselle on hyvä opettaja. Minulla itselläni oli huippuopettaja yläasteella, ja hänen opissaan ja kannustamana sain taisteltua ruotsin läpi niin, etten jäänyt luokalle.

Lapsuusympäristö kasvatti yritteliääksi

Kosken oma yrittäjänura käynnistyi vuonna 2008, jollin hän osti nykyisen yrityksensä Vuolux Oy:n.

– Kuulin, että yritys etsii jatkajaa. Ajattelin, että siinä oli kivannäköinen brändi, jota tahdoin lähteä kehittämään. Olin jo ehtinyt olla työelämässä ja toimia johtotehtävissä, mutta aina kaivannut sitä mahdollisuutta, että voisi luoda jotain omaa. Aiempi työ Maaselän kone Oy:n toimitusjohtajana antoi äärettömän hyvän ymmärryksen yritystoiminnasta kokonaisuutena.

Aikoinaan Koski opiskeli Vaasassa koneautomaatioinsinööriksi, mutta ehtivä yrittäjä lähti uudelleen koulun penkille ja valmistunee tänä keväänä sähköinsinööriksi Ylivieskan Centriasta.

– Uusi tutkinto tukee hyvin nykyistä työtä. Elämä on jatkuvaa oppimista.

”Se, ettei tehtäisi nuorille liian paljon asioita valmiiksi voisi sopia muillekin ohjeeksi. Kun perunakuopasta nousee reunalle ja näkee että muut ovat kaukana, siinä syttyy sisäinen palo näyttää!”

Koski uskoo, että maaseutuympäristössä kasvaminen puski yrittäjämäiseen asenteeseen.

– Olin menevän sorttinen pienviljelijän poika: äidillä ja isällä oli kahdeksan lehmää navetassa ja sain kasvaa metsien ja peltojen keskellä. Siinä piti itse keksiä virikkeet ja itse ajatella, mitään ei annettu valmiina. Se, ettei tehtäisi nuorille liian paljon asioita valmiiksi voisi sopia muillekin ohjeeksi. Kun perunakuopasta nousee reunalle ja näkee et muut on kaukana, siinä syttyy sisäinen palo näyttää!

Yrittäjyys opettaa sosiaalisia taitoja

Yrittäjyydessä Koski pitää tärkeänä yhteistyötä ja verkostomaista toimintatapaa.

– Olen yrittänyt verkostoitua mahdollisimman pitkälle. Samoin olen Vuolux Oy:tä rakentanut kumppanuusverkostossa eli alihankkija ja kumppanit ovat tiiviisti ympärillä.

Verkostoitumistaitojen lisäksi yleiset sosiaaliset taidot ovat Kosken mielestä tärkeimmät työelämätaidot, joita nuorille kannattaa opettaa.

– Tervehtiminen ja toisten ihminen huomioiminen ovat asioita, joihin ei liikaa kiinnitetä huomiota. Sama tulee tosin esille eri tilanteissa aikuistenkin kanssa. Peruskohteliaisuus, esittely ja tervehtiminen. Olisi hyvä, että lapset oppisivat nämä.

Koski rohkaisee myös opettajia verkostoitumaan.

– Aina kun yrittäjä menee jonnekin, hän pyrkii ottamaan kontaktia ympärillä oleviin ihmisiin tervehtimällä tai kysymällä, että voinko auttaa; oliko sulla tapaaminen? Myös opettajat voisivat rohkeammin poiketa ryhmästä ja lähteä avoimeen vuorovaikutukseen. Omaa työtäni ainakin helpottaa, että tunnen paljon ihmisiä ja heidän kauttaan voin peilata omaa tekemistäni.

Koulu-yritysyhteistyöhön ei Kosken mukaan aina tarvita suuria suunnitelmia. Kannattaa olla aktiivinen ja olla vaikka oman kunnan yrittäjiin yhteydessä.

– Ei siinä tarvita mitään ihmeellistä agendaa, pyydä vain yrittäjää kertomaan tekemisistään.

Saman viestin Koski tahtoo antaa uusille YES Kummeille kohtaamisiin lasten ja nuorten kanssa.

– Varsinkin nuorempien yrittäjien, joilla on sosiaalinen media hallussa, on helppo lähestyä tilannetta esimerkiksi älypuhelimien kautta: yhdessä voidaan käydä läpi yrityksen toimintaa vaikka sosiaalisessa mediassa. Siinä on heti yhteinen tekijä. Vanhemmille yrittäjille toimii se, että on ihan oma itsensä ja kertoo oman tarinansa. Jokainen tarina on varmasti nuorelle yhtä arvokas, Koski vakuuttaa.

 

Lue lisää: Juha Koski on vuoden YES Kummi 2017

 

Juha Koski on vuoden YES Kummi 2017

YES-verkosto palkitsee vuosittain yrittäjän tai työelämän asiantuntijan, joka on toteuttanut yrittäjyyskasvatusta toimien vapaaehtoisena YES Kummina kouluyhteistyössä. Tänä vuonna vuoden YES Kummi on Pohjois-Pohjanmaalainen yrittäjä Juha Koski Vuolux Oy:stä. Lisäksi YES myönsi kunniamaininnan YES Kummi Mirita Saxbergille.


– Vuoden YES Kummi 2017 Juha Koski on aktiivisesti tuonut tietoa työelämästä opettajille ja lisännyt kokemuksellaan ja esimerkillään nuorten yrittäjyys- ja työelämätuntemusta. Hän tsemppaa opiskelijoita mielellään ja haluaa jakaa muille tietoa yrittäjyyden matkalla kertyneistä kokemuksistaan. Hän on vieraillut ahkerasti eri kouluasteilla puhumassa yrittäjyydestä ja kertomassa omasta yrittäjänurastaan, myös oman kotipaikkakuntansa ulkopuolella, kiittää YES ry:n toiminnanjohtaja Sanna Lehtonen.

Juha Koski on toimitusjohtajana Vuolux Oy:ssä, joka on Nivalassa toimiva vuolukivikiukaita valmistava yritys. YES Pohjois-Pohjanmaan aluepäällikkö Leena Eskola Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutista kertoo, että Koski on aktiivisesti edistänyt yrittäjyyskasvatusta Pohjois-Pohjanmaalla.

– Kouluvierailujen lisäksi Juha Koski oli mukana myös Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatuksen strategian kokoamisessa osallistumalla aktiivisesti seututiimityöskentelyyn ja tuomalla strategiaan arvokasta työelämän näkökulmaa. Tänä vuonna hän käyttää työaikaansa YES Lukiot työelämään -hankkeen Nivalan lukion tiimityössä. Vaikka Vuolux on pieni yritys, Juha Koski järjestää aikaa toimiakseen YES Kummina ja näyttää näin esimerkkiä muillekin alueen yrittäjille, Eskola kertoo.

Tuore Vuoden YES Kummi 2017 kannustaa yrittäjiä ja opettajia yhteistyöhön.

– Nuoret ovat tosi mukavia, fiksuja ja hirveän valveutuneita ja ennakkoluulottomia. YES Kummina saa itsekin energiaa nuorista ihmisistä: kun menee hyvällä dynamiikalla kertomaan asioita niin huomaa että he ovat mukana. Mielestäni opettajien kannattaa ehdottomasti hyödyntää YES Kummeja, olivat he sitten yrittäjiä tai muita työelämässä työskenteleviä. Se antaa opettajallekin samalla tavoin uutta näkökulmaa kuin oppilaillekin ja piristää kaikkien päivää, Koski sanoo.

Mirita Saxbergille kunniamaininta #työharha-kampanjasta

(kuva: Joni Turunen)

Tänä vuonna YES myöntää myös YES Kummi -kunniamaininnan, jonka saa PR-yrittäjä, opettaja ja eduskunta-avustaja Mirita Saxberg.

Saxberg toimi keulakuvana ja haastattelijana YES Kummien viime vuoden #työharha-kampanjassa, jossa heräteltiin keskustelua työelämästä ja siihen liittyvistä käsityksistä ja muistutettiin, miten tärkeää nuorten on saada tietoa työelämästä ja esikuvia työn tekijöistä.

– Mirita Saxberg on upea esimerkki myönteisestä ja aktiivisesta YES Kummista. Hän toimi kampanjassamme aikaansa säästämättä, ja sai kontakteillaan ja positiivisuudellaan kampanjavideoihin haastateltavaksi huippujoukon julkisuuden henkilöitä, jotka olivat nuorillekin tuttuja. Saxbergin ansiosta yhä useampi nuori ja opettaja osaa pyytää koulu-yritysyhteistyöhön kumppaniksi YES Kummia, Lehtonen kiittää.

YES Kummit ovat yrittäjiä ja työelämän edustajia, jotka toimivat vapaaehtoisina koulujen työelämäyhteistyössä. YES Kummien ansiosta nuoret tutustuvat lähiympäristönsä yrityksiin ja työn tekijöihin ja saavat roolimalleja työelämään. Vuoden YES Kummi Juha Koski toimii YES Kummina Pohjois-Pohjanmaalla ja Mirita Saxberg pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla. Voit pyytää heitä yhteistyöhön YES-kummiportaalissa yeskummit.fi.

 

Opettaja, etsitkö yhteistyökumppania?

YES-kummiportaalissa voit tutustua lähialueella toimiviin YES Kummeihin ja lähettää yhteistyöpyynnön.

Työelämän edustaja, antaisitko aikaasi nuorelle?

Kerro nuorille uratarinasi tai neuvo työelämäasioissa! Voit osallistua oman työsi ja aikataulujesi ehdoilla.

Lupauksemme vuodelle 2017: yrittäjämäinen toimintakulttuuri 100 kouluun

Suomen satavuotissyntymäpäivän kunniaksi me YES-verkostossa tahdomme tarjota kuluvan vuoden aikana 100 oppilaitokselle mahdollisuuden lähteä kehittämään yrittäjämäistä toimintakulttuuria. Tukena ovat YES-verkoston aluetoimijat, palvelut ja materiaalit.

 

Työelämän muuttuessa työelämä- ja yrittäjyystaitojen hallitseminen on entistä tärkeämpää, ja myös uudet opetussuunnitelmat ohjaavat vahvemmin yrittäjyyskasvatukseen.

– Yrittäjyyskasvatus ei enää ole yksittäisten edelläkävijäopettajien työtä, vaan toimintakulttuurin muutokseen tarvitaan koko koulu ja ympäröivä työelämä, sanoo YES ry:n toiminnanjohtaja Sanna Lehtonen.

#Suomi100 ja toimintakulttuurin muutos sataan kouluun

Tänä vuonna Suomen merkittävin yrittäjyyskasvatuksen asiantuntijaverkosto YES-verkosto tahtoo juhlistaa satavuotista Suomea rakentamalla yrittäjämäistä toimintakulttuuria 100 kouluun ympäri Suomea.

– Yrittäjämäinen toimintakulttuuri luo aitoa innostusta tekemiseen. Se rakentaa tavoitteellista, oppijalähtöistä, luovaa ja vuorovaikutuksellista ilmapiiriä, joka kannustaa uuden kokeilemiseen ja yhteistyöhön muiden kanssa.

Lehtonen muistuttaa, että toimintakulttuuri muuttuu, kun koko koulu sitoutuu muutokseen ja koulun johto huolehtii siitä, että asioita on aikaa käsitellä yhdessä.

Apuna YES-verkoston asiantuntijat

Työkaluina yrittäjämäisen toimintakulttuurin rakentamiseen YES-verkosto tarjoaa mukaan lähteville kouluille alueellisen asiantuntijaverkostonsa tuen sekä mallinsa ja materiaalinsa.

– Hyvä alku on pyytää meidät paikalle pitämään esimerkiksi YES Pedagogiikkapaja, jossa tutustutaan yrittäjyyskasvatuksen perusperiaatteisiin, arvioidaan nykytilanne ja lähdetään yhdessä pohtimaan, mitä pitää tehdä. Konkreettisia välineitä ovat esimerkiksi YESin Yrittäjyyskasvatuksen työkirja ja sen sisältämät työkalut, kuten esimerkiksi vuosikello, Ehjä polku ja Yrittäjämäinen oppilaitos -pohja.

YES-verkosto tarjoaa koulujen käyttöön myös palvelujaan verkostoitumiseen työelämän kanssa, kuten opettajan ja yrittäjän yhteistyöfoorumit YES Ope-yrittäjätreffit ja YES Café sekä yrittäjistä ja työelämän edustajista koostuvan vapaaehtoisverkoston eli YES Kummit.

– Opettajan itse ei tarvitse olla yrittäjyyden tai työelämän asiantuntija, sillä tukea näiden taitojen opettamiseen löytyy. Tahdomme rohkaista opettajia ja kouluja tiimi- ja pariopetukseen, työelmäyhteistyöhön ja kokeilukulttuuriin. Tarkoituksemme ei siis ole mennä kouluihin sanomaan mitä pitää tehdä, vaan innostaa ja tarjota tukea koulujen ja opetushenkilöstön omaan kehitystyöhön, Lehtonen kertoo.

Tee testi: missä koulumme on nyt?

YESin maksuttomasta Yrittäjyyskasvatuksen työkirjasta löydät testin, jonka avulla voit kartoittaa, miten yrittäjyyskasvatus näkyy teidän koulussanne. Testi on tulostettava, joten sen voi tehdä esimerkiksi opettajankokouksessa.

Nämä lukiot aloittivat jo!

YESin viime vuonna käynnistyneessä hankkessa 17 lukiota rakentaa yrittäjämäistä toimintakulttuuria.

Tammikuun tärpit

Kokosimme parhaat palat YES-verkoston yrittäjyyskasvatuksen työkaluista, ole hyvä!

Tilaa YES-uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme, niin saat uutisia yrittäjyyskasvatuksta sekä tietoa valmennuksista, tapahtumista ja materiaaleista suoraan sähköpostiisi.

 

Tammikuun tärpit: työkaluja yrittäjyyskasvatukseen

Oletko jo ottanyt käyttöön nämä työkalut, jotka teimme opettajien työn avuksi ja koulu-yritysyhteistyön kehittämiseksi? 

Me YES-verkostossa tähtäämme siihen, että jokainen suomalainen lapsi ja nuori saa yrittäjyyskasvatusta kouluasteesta ja paikkakunnasta riippumatta ja että jokaisella opettajalla on valmiudet toteuttaa yrittäjyyskasvatusta omassa työssään.

Kokosimme parhaat palat YES-verkoston viime vuoden aikaansaannoksista, ole hyvä!

Yrittäjyyskasvatuksen työkirja

Yrittäjyyskasvatuksen työkirja antaa työkalut yrittäjyyskasvatuksen suunnittelemiseen, aikatauluttamiseen ja yhteistyöhön. Hyödynnä myös sähköisiä työpohjia: yesverkosto.fi/tyokirja.

Mun maailma -työkirja ja taitokartta

Käytä Mun maailma – Laaja-alaisen osaamisen työkirjaa ja Taitokarttaa uuden opetussuunnitelman mukaisten taitojen ymmärtämiseen, kehittämiseen ja soveltamiseen.

YES-kummiportaali

YES-kummiportaali uudistui viime keväänä – nyt työelämän yhteistyökumppaneiden löytäminen on entistä helpompaa. Oletko jo kokeillut? yeskummit.fi

Millainen yrittäjyyskasvattaja olet? -testi

Yrittäjyyskasvatus tarvitsee ihmisiä, joilla on erilaisia vahvuuksia ja intohimon kohteita. Selvitä hauskalla nettitestillä, oletko verkottaja, valmentaja, johtaja vai asiantuntija. Siirry testiin.

#työharha-videot


Kysyimme viime vuonna julkisuuden henkilöiltä, miten heidän uransa käynnistyi ja mitä harhaluuloja heillä oli työn tekemisestä nuorempana. Tahdoimme #työharha-kampanjalla muistuttaa nuoria, että kaikki me olemme joskus olleet kokemattomia ja tietämättömiä työelämästä, mutta tietoa, neuvoja ja mentoreita on saatavilla ja kokemuksista oppii. Katso kaikki #työharha-videot YouTuben YES TV:stä.

Mitä seuraavaksi?

YES-verkoston työ jatkuu tänä vuonna, kun tuemme oppilaitoksia yrittäjämäisen toimintakulttuurin rakentamisessa ja koulu-yritysyhteistyön kehittämisessä.

Tilaa uutiskirjeemme, niin saat uutisia yrittäjyyskasvatuksta sekä tietoa valmennuksista, tapahtumista ja materiaaleista suoraan sähköpostiisi.

 

Tämä taitokartta toimii lisäapuna laaja-alaisten taitojen sisäistämisessä

taitokartta_kansi

Laaja-alaisen osaamisen taitokartta on tulostettava työpohja, jota opettajat voivat käyttää oppilaiden kanssa laaja-alaisen osaamisen kokonaiskuvan hahmottamiseksi.

Taitokartan idea syntyi Villinikkarit Oy:n toteuttamassa YES-valmennuksessa syksyllä 2015, jossa aiheena oli laaja-alaisen osaamisen taidot.

Villinikkareiden toimitusjohtaja ja valmentaja Tapu Nieminen uskoo, että taitokartta auttaa oppijaa paitsi pysähtymään oman laaja-alaisen osaamisen äärelle, myös antamaan näkökulmia osaamisen nykytilasta ja kehittämisestä.

– Taitokartan avulla voi miettä vahvuuksia, kehittämisen kohteita tai vaikkapa osaamisalueen herättämiä tunnereaktioita. Jos jokin laaja-alaisen osaamisen taito herättää kielteisiä tuntemuksia, on sen oppiminen tahmeampaa. Samahan se on meillä opettajillakin. Jos jokin laaja-alaisen osaamisen taito tuntuu epämieluisalta, haluaa sitä mielummin vältellä kuin ottaa ilomielin vastaan.

Näin käytät taitokarttaa

Taitokarttaan valitaan kysymys, johon oppilaat vastaavat eri laaja-alaisen osaamisen näkökulmista. Jos kysymyksenä on vaikkapa ”Kenen apua tarvitsen?”, oppilaat kirjoittavat työpohjaan, kuka tai ketkä ovat ne henkilöt ja tahot, joilta he saavat apua, kun kyseessä on esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologiataidot tai työelämä- ja yrittäjyystaidot.

Vastaukset kirjoitetaan työpohjaan kunkin laaja-alaisen osa-alueen kohdalle. Keskelle oppilas voi kirjoittaa oman nimensä ja/tai piirtää kuvansa. Jokaisesta kysymyksestä täytetään oma taitokartta.

Taittokartasta löytyy valmiita kysymyksiä opettajalle, mutta niitä voi toki keksiä lisää – vain mielikuvitus on rajana.

Laaja-alainen osaaminen valmentaa työelämään

Niemisen mukaan laaja-alaisen osaamisen kautta moni oppija huomaa paremmin omat vahvuutensa ja saa siten itseluottamusta oppia uutta.

– Laaja-alaisen osaamisen taidot ovat mielestäni yksi uuden perusopetuksen opetussuunnitelman helmistä. Se kiinnittää opettajien huomion entistä enemmän valmentamaan elämässä ja työelämässä tarvittavia asenteita, arvoja ja taitoja. Lisäksi on tärkeää, että oppija alkaa itse pikkuhiljaa hahmottaa omaa osaamistaan laaja-alaisesti. Näin käsitys siitä missä olen hyvä, ei perustu vain kouluaineissa saatuihin hyviin arvosanoihin, vaan laaja-alaiseen osaamiseen.

Ideaali tilanne olisi se, että taitokartta otetaan käyttöön esim. vuosittain toteuttavana osaamisen kehittämisen työkaluna. Näin oppijalle kertyy dataa siitä, miten hänen oma laaja-alainen osaaminen kehittyy ikävuosien myötä.

Voit käyttää taitokarttaa Mun maailma -työkirjan kanssa

Ennen työpohjan käyttöönottoa on tärkeää, että oppija ymmärtää millaisista taidoista laaja-alaisen osaamisen taidoissa on kysymys. Taitoihin voi perehtyä esimerkiksi Mun maailma – Laaja-alaisen osaamisen työkirjan avulla, joka pohjautuu myös viime kevään YES-valmennukseen. Työkirja on opettaja Hannu Rainerman ideoima ja se opastaa oppilaat uuden opetussuunnitelman mukaisten taitojen ymmärtämiseen, kehittämiseen ja soveltamiseen.

Työkirjan avulla oppilaat käsittelevät laaja-alaisen osaamisen teemoja omakohtaisen pohdinnan kautta. He miettivät, mitä taidot merkitsevät heidän omassa elämässään, asettavat itselleen tavoitteita ja tutkivat tekojen merkitystä tavoitteiden saavuttamisessa. Tutustu työkirjaan.

Ota Taitokartta heti käyttöön

Lataa taitokartta tästä: tLaaja-alaisen osaamisen taitokartta (pdf). Tiedostossa on työpohjan lisäksi ohjesivu, josta löydät listan valmiista kysymyksistä.

 

 

 

 

 

 

Väyliä työelämään rakennetaan yhdessä – koulut ja yritykset tarvitsevat toisiaan

Nopeasti muuttuva työelämä vaatii entistä enemmän ennakointia kouluilta. Miten valmennamme nuoria työtehtäviin, joita ei vielä ole olemassa? Varmaa on se, että opettajien ja oppilaitosten ei tarvitse vastata haasteisiin yksin.

vauhtia_notext

Keski-Uudellamaalla perehdyttiin koulun ja työelämän tiivistyvään yhteistyöhön joulukuun alussa, kun Vauhtia! Enemmän väyliä työelämään -verkostofoorumissa puheenvuoron saivat eri yrittäjyyskasvatuksen toimijat opettajista opiskelijoihin, yrittäjiin ja oppilaitosten edustajiin.

– Tahdoimme yhdessä YES Keski-Uusimaan, Valtakunnallisen YESin, Keudan sekä Uudenmaan Yrittäjien kanssa järjestää tilaisuuden, jossa voimme näyttää miten erilaisia tapoja ja vaihtoehtoja on yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen, työelämäyhteistyön toteuttamiseen ja oppimisympäristöihin, kertoo YES Keski-Uusimaan aluepäällikkö Tiina Rytkölä.

Foorumissa kuultiin esimerkein, miten oppilaitokset varautuvat muuttuvaan työelämään, miten yrittäjyysopinnot integroituvat oppiaineisiin, mitä uudenlainen oppiminen on ja mitä se antaa. Paljon keskustelua synnytti työelämän ja koulujen entistä tarpeellisemmaksi nähty, tiivistyvä yhteistyö sekä pelisääntöjen luominen yhteistyölle.

Koulutus ja työelämä pääsivät myös kertomaan, mitä he odottavat yhteistyöltä. Työelämä esimerkiksi haluaa, että koulutuksen järjestäjä on ”iholla” eli se pystyy nopeasti reagoimaan työelämän tarpeisiin. Koulut puolestaan kaipaavat aitoja esimerkkejä, tarinoita ja kokemuksia työelämästä oppimisen tueksi.

– Nyt jos koskaan yhteistyöhön kannattaa hakeutua. Opettajat ovat jo luoneet hyviä malleja, joista ottaa virikettä omaan työhön. Yrittäjiä voi pyytää mukaan innostajiksi ja sparraajiksi, Uudenmaan Yrittäjien kehittämispäällikkö Kati Liikanen sanoo.

Linkit työelämään luovat merkityksiä

YES ry:n toiminnanjohtaja Sanna Lehtonen muistuttaa yhteistyön tärkeydestä.

– Koulut ja yritykset tarvitsevat toisiaan. Nyt kun opetussuunnitelmat ovat uudistuneet sekä yleissivistävässä koulutuksessa että ammatillisissa opetuksissa ja ammatillisen koulutuksen reformi tuo tullessaan uudistuksia, on lohdullista huomata, että opettajien ja oppilaitosten ei tarvitse vastata haasteisiin yksin.

Avatessaan ovensa ympäröivään yhteiskuntaan koulut voivat yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa rakentaa aitoja polkuja, jotka hyödyttävät nuoria.

– Tavoitteemme on, että yrittäjyyskasvatuksen polku ulottuu varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle asti. Tätä me YES-verkostossa pyrimme toteuttamaan, kun tarjoamme tukea oppilaitoksille ja työelämälle näiden polkujen rakentamiseen ja toteuttamiseen. Ja tärkeä seikka tietysti on, että tutustumalla työelämään ja yrittäjyyteen lapset ja nuoret saavat merkityksen opinnoilleen.

agentit_vauhtia_webVerkostofoorumissa palkittiin YES Agentit – yrittäjyyskasvatuksen kehittäjät

YES-verkosto palkitsi YES Agentteina tänä vuonna henkilöiden lisäksi myös tiimejä ja organisaatioita, jotka ovat mahdollistaneet yrittäjämäisemmän toimintakulttuurin rakentamisen ja toimineet aktiivisina yhteistyön rakentajina omalla alueellaan. Katso vuoden YES Agentit tästä!

vuosikello_kuvaHyödynnä maksuttomia materiaaleja

YES-verkosto tarjoaa maksuttomia materiaaleja yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseksi ja toteuttamiseksi. Uusimpia materiaalejamme ovat tänä syksynä ilmestyneet Yrittäjyyskasvatuksen työkirja, Mun maailma – Laaja-alaisen osaamisen työkirja sekä Taitokartta. Painettuja materiaaleja voit kysyä omalta YES-aluetoimijaltasi, digimateriaalit löydät Materiaalit-sivulta.

Tässä yrittäjyyskasvatuksen edelläkävijät: vuoden YES Agentit palkittiin

YES-verkosto on jälleen palkinnut suomalaisia toimijoita työstään yrittäjyyskasvatuksen edistämisessä.

YES-verkoston YES Agentti – yrittäjyyskasvatuksen kehittäjä -tunnustukset on myönnetty toimijoille, jotka ovat muun muassa uudistaneet koulutusta ja kehittäneet yrittäjyyskasvatusta, luoneet verkostoja ja rakentaneet koulu-yritysyhteistyötä.

– Suomessa tehdään uraauurtavaa työtä yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseksi. Rohkeilla opettajilla on keskeinen rooli koulun ja opettajuuden uudistamisessa, mutta hekin tarvitsevat tukea. Yrittäjyyskasvatuksen juurruttamiseksi oppilaitoksiin tarvitaan yhteistyötä koulun sisällä ja koulun ulkopuolella. Siksi YES-verkosto palkitsee tänä vuonna sellaisia henkilöitä, tiimejä ja organisaatioita, jotka ovat mahdollistaneet yrittäjämäisemmän toimintakulttuurin rakentamisen, sanoo YES ry:n toiminnanjohtaja Sanna Lehtonen.

Kuluvana vuotena yhteistyö eri toimijoiden välillä yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseksi on ollut YES-verkoston toiminnan ytimessä.

– Vuoden alussa me YES-verkostossa lupasimme lisätä vuoropuhelua koulutuksen ja työelämän välillä ja auttaa tekemään yhteistyöstä arkea. Syyskuussa YES-verkosto julkaisi Yrittäjyyskasvatuksen työkirjan, jota voivat hyödyntää sekä opettajat, rehtorit kuin työelämän yhteistyökumppanitkin. Se antaa kouluille tukea opetussuunnitelmien yrittäjyyskasvatuksen oppimistavoitteiden saavuttamiseen ja opastaa yhteistyöhön työelämän kanssa. Toivomme, että nyt palkitsemamme YES Agentit näyttävät esimerkkiä siitä, mitä yhteistyö ja rohkea kokeileminen saa parhaimmillaan aikaan.

Vuoden 2016 YES Agentit:

  • Etelä-Savo: kehittämispäällikkö Taisto Hirvonen, Etelä-Savon ammattiopisto
  • Etelä-Pohjanmaa: Seinäjoen yrittäjyyskasvatusfoorumi
  • Keski-Pohjanmaa: Anne Pesola, Kehittämisyhtiö Kosek
  • Keski-Suomi: Palokan yhtenäiskoulun yrittäjyyskasvatustiimi (apulaisrehtori Päivi Manninen ja opettajat Annika Herranen ja Susanna Borel)
  • Keski-Uusimaa: liiketoimintajohtaja Annukka Lehtonen, Hyvinkään kaupunki
  • Kotka-Hamina: Karhulan lukio ja sen rehtori Kristiina Juvonen
  • Kouvola: tilaajapäällikkö Veikko Niemi, Kouvolan kaupunki, lasten ja nuorten palvelut
  • Pohjanmaa: aluekehittäjä Maria Nybäck, Oy Pietarsaaren seudun Kehittämisyhtiö Concordia
  • Pohjois-Karjala: Liperin koulu, Liperi
  • Pohjois-Pohjanmaa: yrittäjyyskasvatuksen asiantuntija Helena Poukkanen, BusinessOulu
  • Satakunta: toimitusjohtaja Markku Kivinen, Satakunnan Yrittäjät
  • Varsinais-Suomi: Turun ammatti-instituutin WISIO – yrittäjyyden oppimisympäristö, Anna-Maija Lassila ja Jaana Åkerroos

agentit_vauhtia_webOsa uunituoreista YES Agenteista pääsivät pokkaamaan diplominsa Vauhtia!Enemmän väyliä työelämään -verkostofoorumissa 1.12. Kuvassa vasemmalta Hyvyinkään kaupungin liiketoimintajohtaja Annukka Lehtonen, lehtori Esa Jormanainen Liperin koulusta, Karhulan lukion rehtori Kristiina Juvonen, lehtori Tarja Räisänen Liperin koulusta, Jaana Åkerroos ja Anna-Maija Lassila Turun ammatti-instituutista, Seinäjoen kaupungin perusopetuksen yrittäjyyskasvatuskoordinaattori Henna Kangas sekä Satakunnan Yrittäjien toimitusjohtaja Markku Kivinen.

Lisää tietoa kunkin alueen YES Agentin tekemästä yrittäjyyskasvatustyöstä saat YES-aluetoimijoilta.

Väriä ja tekemisen iloa yrittäjyyskasvatukseen – NY:n peruskouluohjelmat uudistuivat

Nuori Yrittäjyys ry:n (NY) peruskouluohjelmat ovat käyneet läpi raikkaan ja visuaalisen muodonmuutoksen.  Ala- ja yläkouluun suunnatut ohjelmat ovat saaneet täydennystä ja verkkomateriaaleja opetussuunnitelman tavoitteiden tukemiseen.

(teksti: Erja Anttonen)

Nuori Yrittäjyys ry:n maksuttomat ja vuosia käytössä olleet ohjelmat tarjoavat tekemällä oppimiseen perustuvia työkaluja yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen. Peruskoulut ympäri Suomea ovat vastaanottaneet syksyn aikana työelämätaitoja, yrittäjyysasennetta ja talouden hallintaa tukevia opintomateriaaleja.

Jokainen NY-ohjelma korostaa eri teemaa, muodostaen näin laadukkaan ja syväoppimista tukevan oppimiskokonaisuuden – jokaiselle peruskoulun vuosiluokalle.

ny_peruskoulupolku_a4

Nuori Yrittäjyys ry:n verkkosivuilta löydät kattavasti tietoa jokaisesta NY-ohjelmasta. Tutustu ohjelmiin tarkemmin: nuoriyrittajyys.fi/ohjelmat.

NY-ohjelmat pohjautuvat opetussuunnitelmaan – neljä periaatetta

Uudistunut perusopetuksen opetussuunnitelma on huomioitu laajasti NY-ohjelmien päivityksessä seuraavia neljää ydinperiaatetta kunnioittaen.

1. Avaimia eheän opetuksen toteuttamiseen

Ohjelmat antavat instrumentteja oppiaineiden yhdistämiseen. Ohjelmaoppaissa avataan, missä oppiaineissa kutakin ohjelman teemaa on mahdollista suorittaa. Ohjelmat tarjoavat mutkattoman väylän etenkin yläkoulujen aineenopettajille harjoittaa yhteistyötä.

Ohjelmat tarjoavat valmiita ja laadukkaita monialaisia oppimiskokonaisuuksia ilmiöoppimisen tueksi. Muun muassa NY-leirit ovat kouluille valmis leiripaketti ja nuorille ikimuistoinen kokemus tekemällä oppimisesta.

2. Laaja-alaisen osaamisen alueet sulautuvat osaksi opetusta

Ohjelmat toteuttavat laaja-alaisten osaamistavoitteita. Oppaissa kuvataan NY OPS -polun kautta kuinka laaja-alaisten osaamistavoitteet ovat toteutettavissa. Ohjelmat painottavat erityisesti työelämätuntemuksen, yrittäjämäisen toimintatavan ja tieto- ja viestintätekniikan ottamista osaksi opetusta.

3. Omien taitojen monipuolinen ilmaiseminen

Ohjelmat antavat oppilaille mahdollisuuden näyttää osaamisensa monin tavoin. Ne tarjoavat tehtäviä, jotka kannustavat oppilaita osoittamaan taitonsa niin yksilöllisesti, pienryhmissä, suullisesti, kirjallisesti kuin toiminnallisestikin. Ohjelmat rohkaisevat etenkin portfolioiden työstämiseen ja visuaaliseen itsereflektointiin.

4. Koulun ja kodin sekä koulun ja työelämän välinen yhteistyö

Ohjelmat kutsuvat kotiväen sekä työelämän edustajat mukaan oppitunneille.  Ne antavat opettajille valmiita ideoita yhteistyöhön ja tarjoavat valmiit materiaalit niin kotiväen tiedottamista kuin vierailijan yhteydenottoa varten.

Lisätietoa NY-ohjelmista

  • Peruskouluun suunnatut NY-ohjelmat ovat osa NY Yrittäjyyskasvatuksen polku -kokonaisuutta, joka tarjoaa yhteistyömahdollisuuksia esiopetuksesta korkea-asteelle.  NY Yrittäjyyskasvatuksen polku on kehitetty yhteistyössä Opetushallituksen kanssa.
  • Peruskoulun NY-ohjelmat ovat maksuttomia lukuunottamatta Vuosi yrittäjänä -ohjelmaa.
  • NY tarjoaa mahdollisuuden tutustua NY-ohjelmien esittelyoppaisiin verkkosivuillaan.
  • NY-ohjelmien tilaus toteutetaan tilauslomakkeen kautta. Materiaalit postitetaan kouluun viikon sisällä tilauksesta.
  • NY tarjoaa tukea materiaalin käyttöönotossa. Tutustu koulutuskalenteriin ja ilmoittaudu mukaan.
  • NY tekee yhteistyötä paikallisten YES-toimijoiden kanssa, jotka järjestävät myös NY-ohjelmakoulutuksia ja -infoa alueellisesti.

 

Yrittäjyyden ytimessä keräsi joukon innokkaita yrittäjyyskasvattajia yhteen

Yrittäjyyden ytimessä -tapahtuma rakentui tänä vuonna teeman koulutuksen muutos ja uudistuminen ympärille.

risteily

Yrittäjyyden ytimessä -yrittäjyyskasvatusristeily laajeni aiempaa suuremmaksi. Risteilyä ennen järjestettiin pre-tilaisuus, jossa useat puhujat kertoivat suomalaisen koulutuksen muutoksesta ja uudistumisesta. Yhteensä koko tilaisuuteen osallistui 130 henkeä ympäri Suomea.

Pre-tilaisuus pidettiin Turun ammatti-instituutin uudella yrittäjyyden kampusalueella Wisiolla. Tilaisuudessa puhumassa olivat Mika Tuuliainen, Maarit Korhonen sekä Satu Korhonen.
Suomen Yrittäjien koulutuspäällikkö Mika Tuuliainen kertoi työelämän muutoksesta sekä siihen liittyvästä osaamistarpeiden muutoksesta.

– Työpaikat ovat syntyneet pk-kenttään ja yrittäjyys on haluttua, Tuuliainen kertoo. Globalisaatio ja digitalisaatio ovat työelämän muutoksen taustalla näkyviä trendejä ja niihin tulevaisuudessa pyritään vastaamaan myös koulutuksen muutoksilla.image7

Useankin teoksen aiheesta kirjoittanut opettaja Maarit Korhonen esitteli omia havaintojaan koulumaailmasta ja sen muutoksesta. Maarit esitti huomioita siitä, kuinka perinteiset luokkatilat eivät palvele oppimista eivätkä opettajat pysty aina tukemaan oppilaita heidän tarpeidensa mukaan. Kasvatustieteen tohtori ja TedxTurussakin puhunut Satu Korhonen kertoi kokemuksiaan pedagogiikan muutoksesta ja osallisti myös kuuntelijoita mukaan.

Myös opiskelijat näkyivät tilaisuudessa

Pre-tilaisuudessa oli mukana eri koulutusalojen opiskelijoilta. NY-yritykset myivät omia tuotteitaan tauolla ja Taito-opetusravintolassa opiskelijat huolehtivat muun muassa tarjoilujen järjestämisestä. Pikkuyrittäjät pääsivät puolestaan esittelemään omaa ohjelmaansa osallistujille.

– Oli upeaa saada myös opiskelijoita osallistumaan mukaan järjestelyihin. Näin osallistujat pääsivät näkemään suoria esimerkkejä yrittäjyyskasvatuksesta, iloitsee YES Varsinais-Suomen aluepäällikkö Johanna Vainio.

Työpajat antoivat ideoita yrittäjyyskasvatuksen ehjälle polulle

Torstaiaamuna risteilyllä tilaisuuden avasivat Taloudellisen tiedotustoimiston johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen sekä pedagoginen asiantuntija Lauri Vaara, joka esitteli osallistujille tulevaisuuden oppimisympäristöjä. Vaaran mielestä opiskelijoita pitäisi osallistaa mukaan oppimisympäristöjen suunniteluun ja hän kertoi kokeiluista, joissa oli kehitetty uusia oppimisympäristöjä.

Risteilyllä puhujana oli myös Metsämarja Aittokoski, joka kertoi kehittämistään opetuksellisista sähköisen median kokonaisuuksista. Näitä opettajat pystyvät hyödyntämään opettaessaan oppilaille sosiaalisia ja tunnetaitoja.untitled-design-3

Tämän jälkeen risteily jakautui työpajoihin, joissa työstettiin omaa kouluastekohtaista polkua. Pajojen vetäjinä toimi asiantuntijoita sekä yrittäjyyskasvatuksen polkujen toteuttajia, esimerkiksi ammatillisen koulutuksen polun työpajan toteuttajana toimi Salon seudun ammattiopisto. Poluilla esiteltiin myös eri caseja, miten yrittäjyyskasvatusta on toteutettu näillä kouluasteilla. Aikaisemminkin tilaisuudessa puhunut YES Kummi Ville Mattila Eventio Oy:stä esitteli perusasteen osallistujille järjestämäänsä Kaarina Business Racea, jossa nuoret jalkautuivat eri yrityksiin suorittamaan rasteja ja tutustumaan paikalliseen yritystoimintaan.

Tilaisuuden päätteeksi rakennettiin yhdessä yrittäjyyskasvatuksen ehjä polku. Polulla tarkasteltiin niin omaehtoista, sisäistä kuin ulkoista yrittäjyyttä sekä työkaluja, kuinka yrittäjyyskasvatusta voi toteuttaa.

Risteilylle osallistuneet olivat ilahtuneita risteilyn suomista verkostoitumismahdollisuuksista sekä uusista ideoista yrittäjyyskasvatuksen toteuttamiseen.

Ops toi uutta intoa työhön: Opettaja ideoi laaja-alaisen osaamisen kehittämiseen työkirjan, jota sinäkin voit nyt hyödyntää

Laaja-alaisen osaamisen työkirja opastaa oppilaat uuden opetussuunnitelman mukaisten taitojen ymmärtämiseen, kehittämiseen ja soveltamiseen. Opettaja Hannu Rainermalle laaja-alaisuus toi uutta potkua työhön – nyt hän haastaa muutkin opettajat oppimaan uutta.

munmaailma_kansi

Tähän tarvitaan opettajien työn avuksi jotain kättä pidempää.

Näin tuumi jyväskyläläinen luokanopettaja, tvt-kouluttaja ja samanaikaisopettaja Hannu Rainerma YES-verkoston järjestämässä täydennyskoulutuksessa keväällä 2016, jossa aiheena oli laaja-alaisen osaamisen taidot.

Koulutuksessa esiteltiin opettajille Villinikkarit Oy:n laatima kuva, joka mukailee uusien opetussuunnitelmien laajaalaisen osaamisen teemoja oppijan näkökulmasta.

– Laaja-alaisen osaamisen teemat olivat pyörineet minulla jo pidemmän aikaa mielessä, erityisesti miten lähtisin käsittelemään niitä koulussa lasten kanssa. Koulutuksessa näkemäni kuva ja siellä syntyneet ideat yhdistyivät näihin ajatuksiin, ja tuloksena oli laaja-alaisen osaamisen työkirja, Rainerma kertoo.

Laaja-alaisen osaamisen työkirja on jaettu seitsemään teemaan laaja-alaisen osaamisen taitojen mukaisesti, ja oppilaat käsittelevät jokaista teemaa omakohtaisen pohdinnan kautta. He miettivät, mitä taidot merkitsevät heidän omassa elämässään, asettavat itselleen tavoitteita ja tutkivat tekojen merkitystä tavoitteiden saavuttamisessa.

– Laaja-alaiset taidot ovat opsissa aika korkealentoisia ja vaikeita saavuttaa. Työkirja laittaa pohtimaan esimerkiksi vuorovaikutustaitoja: Ketkä ovat minulle tärkeitä ihmisiä? Miten voisin kiittää heitä? Miten voisin osoittaa arvostavani heitä?

munjuttu

Työkirjasta löytyy johdanto teemaan opettajan avuksi sekä tulostettavat vastauspohjat oppilaille jaettavaksi.

Rainerma testasi työkirjan alustavaa versiota viime keväänä omien kolmasluokkalaisten oppilaidensa kanssa ja huomasi, että että lapset mielellään kartoittavat tämänhetkistä tilannettaan.

– Työkirjassahan ei ole mitään ihmeellistä tai maailmaa mullistavaa, mutta laaja-alaisten taitojen käsittelemistä koulussa helpottaa, kun opettaja saa jotain kättä pidempää suunnittelun ja työskentelyn tueksi, Rainerma sanoo.

Työkirja haastaa pohtimaan kehitystä

tyokirja_vastauksia

Hannu Rainerman oppilaiden vastauksia viime keväältä työkirjan teemoihin L5: Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen (Mun työkalut) ja L6: Työelämätaidot ja yrittäjyys (Mun projektit).

Laaja-alaisen osaamisen työkirjan ideana on, että oppilaat palaavat tehtäviin säännöllisesti, jotta he näkevät osaamisensa kehittymisen.

– Itse palasin tehtäviin nyt neljäsluokkalaisten oppilaideni kanssa viime viikolla. Otimme esille samat vihot ja oppilaat lukivat, mitä olivat keväällä kirjoittaneet ja päivittivät tekstit. Päivittämisen jälkeen teimme huikean projektin: valitsimme yhden osa-alueen, L1:n ja oppilaat tekivät siitä kolmen hengen ryhmissä videot, joissa kuvattiin kunkin oppilaan tämänhetkiset taidot työkirjan muistiinpanojen perusteella. Kun työkirjaa alkaa käyttää, niin erilaisia mahdollisuuksia avautuu!

hannu_palloOppiminen edellyttää työtä – niin oppilaalta kuin opettajaltakin

Nelisentoista vuotta opettajana toiminut Rainerma on innostunut uudelleen opettajan työstä opetussuunnitelmauudistuksen myötä.

– Voisi sanoa, että minulla oli jopa lamaannus opettajan työssä. Mielestäni uudistus on hyvä. Se vapauttaa tekemään laajalla spektrillä asioita.

Muutosta karsastavia opettajia hän haluaa rohkaista tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin.

– Opettajan rooli muuttuu luokassa juuri sen verran kuin opettaja antaa sen muuttua. Itse näen opettajan roolin ohjaajana, joka yrittää tuuppia oppilaita oikeaan suuntaan ja huolehtii, että puitteet oppimiseen ovat kunnossa ja epäolennaisuudet raivataan tieltä. Oppimista ei voi siirtää, vaan oppilaiden täytyy edelleen itse tehdä työ.

Myös opettajan täytyy oppia uutta.

– Merkittävää on eteenpäin katsominen. Ei uuden oppiminen ole opettajalle sen helpompaa kuin muillekaan. Kuka tahansa voi miettiä, että jos olet mielestäsi hyvä ja taitava jossain, niin miksi sitä pitäisi muuttaa? Se ei ole helppoa. Oppiminen edellyttää työtä. Sille pitää olla avoin ja sille pitää antautua. Hyvä keino on pohtia laaja-alaisen osaamisen työkirjan tehtäviä omalta osaltaan samaan tahtiin, kun käsittelee niitä oppilaiden kanssa.

Rainerma tahtoisikin haastaa kaikki opettajat jatkuvaan oppimiseen.

– Milloin olet viimeksi opetellut uuden taidon, muistatko miltä oppiminen tuntuu? Pidä huolta, että muistissasi pysyy kokemus oppimisesta ja jos sellaista ei ole, niin hanki kokemus.

munmaailma_kansiOta työkirja heti käyttöön

Voit ladata Mun Maailma – Laaja-alaisen osaamisen työkirjan tästä: Mun maailma – Laaja-alaisen osaamisen työkirja (pdf)

Työkirjasta löydät oppijoille suunnatut kysymykset sekä kuhunkin teemaan oman johdantotekstin, jota voit hyödyntää teemaan virittäytymiseen yhdessä oppijoiden kanssa.

Suosittelemme käyttämään sopivaa sähköistä työkalua tehtävien tekemiseen ja/tai vastausten keräämiseen, mutta halutessasi voit hyödyntää myös työkirjan lopusta löytyviä tulostettavia vastauspohjia.

YES rakentaa tulevaisuutta, jossa jokaisella nuorella
on mahdollisuus yrittäjyyskasvatukseen.
css.php